Een paar maanden geleden was voormalig BBC directeur Greg Dyke te gast op de Broadcast Business Club. Hij vertelde toen dat hij het zo jammer vond dat er weliswaar steeds meer geld naar televisie gaat, maar dat dit geld rechtstreeks naar veotbalcubs gaat in plaats van naar, bijvoorbeeld, mooie drama producties. Dat is inderdaad het scenario in de meeste landen, maar het heeft er nu alle schijn van dat de top lijkt te zijn bereikt.Neem de Nederlandse Eredivisie….deze week komen de voetbalclubs en omroepen bij elkaar voor informatieve gesprekken. De reden? De biedingen die de verschillende zenders hebben gedaan op de rechten zijn kennelijk te laag om te overeenstemming te komen. Drie jaar geleden was dat wel anders, toen leek het geld niet op te kunnen.Maar op dat moment lagen de kaarten ook heel anders dan nu: er waren toen twee nieuwe spelers op de markt, die hun bestaan moeten bewijzen, Talpa en Versatel. In beide gevallen konden deze nieuwkomers een andere rekensom maken dan al langer bestaande bedrijven: met het geld dat ze voor het voetbal uitgaven zetten ze zich meteen op de markt, een marketinginspanning die ook op andere wijze vele tientallen miljoenen zou kosten.Inmiddels weten we dat de waarde van het voetbal beperkt is. Versatel haalde haar targets voor IPTV abonnees niet en Talpa maakt inmiddels onderdeel uit van RTL. Dat lag natuurlijk niet alleen aan het voetbal, maar plaatst deze sport wel in op een andere plaats. Commerciële omroepen moeten daarom de rekensom maken of het geld dat ze aan de clubs geven aan de andere kant kan worden terug verdiend aan de verkoop van commercials (bij de samenvattingen) of van abonnementen (bij de live verslagen).Daarbij kwamen ook nog eens de extra eisen die de Eredivsie stelde, zoals het niet eerder vertonen van de samenvattingen dan acht uur ‘s avonds op zondag en toegang krijgen tot commerciële zendtijd voor sponsors. Op deze wijze maak je het exploitanten van media wel erg moeilijk dat geld terug te verdienen.Nu de commerciële omroepen zich terug houdend op lijken te stellen, zal de NOS misschien weer in beeld komen voor de rechten van de hoogtepunten. De vraag die de publieke omroep zich echter moet stellen is of ze dat geld niet beter aan andere zaken kunnen besteden – zoals meer drama.